הקשיים החברתיים של חולי פסוריאזיס

המרכז לבריאות והומופטיה בהנהלת ד"ר זמיר

בחירת טיפול בפסוריאזיס זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בפסוריאזיס!

פנו אלינו לייעוץ חינם לטיפול טבעי במחלות עור

psoriasisפסוריאזיס עשויה להקשות על החיים במספר היבטים. הטיפול הממושך עשוי להיות מורכב מבחינה פיסית ולהקשות מבחינה נפשית, אך אלו אינם האתגרים המהותיים עימם מתמודדים החולים. מחלה זו פוגעת במקרים רבים במערכות יחסים, והחברה של היום עדיין מתייחסת לחולי פסוריאזיס כאל 'נגועים'.

בהתאם למיקום הנגעים על הגוף, פסוריאזיס עשויה להיות מחלה מביכה. אנשים מסביב אינם מבינים את המצב, ונבהלים מהנגעים. חברים טובים עשויים לסרב להצעות בילוי משותפות, והחולה יכול לגלות שאינו מוזמן למסיבות חוף. הוא מרגיש שחלק מהאנשים נמנעים מחברתו.

למרבה הצער, בורות הציבור לגבי מחלה זו היא נושא שקשה להתגבר עליו. חולי פסוריאזיס נתקלים באופן קבוע בסירובים להרשות להם לבלות בברכה ציבורית, או שאחרים מתרחקים מהם במקומות ציבוריים, וחבל.

הרבה מעבר לסתם בעיית עור

מחלה זו עשויה לגרום לחולה לחוש מבודד ודחוי, וההשלכות הפסיכולוגיות עלולות להיות חמורות. כשהשפעות אלו משולבות עם חוסר הנוחות הכרונית של תסמיני המחלה, קשה לחולה להתמודד עם רגשותיו. התמודדות עם פסוריאזיס עלולה ליצור מתח, המחמיר את התסמינים, ואף עשוי להפוך את הטיפול לפחות יעיל. זהו מעגל קסמים.

פסוריאזיס משפיעה באופן עצום על איכות החיים. מחקרים הראו שהמחלה גורעת מאיכות החיים יותר מכל מצב אחר, למעט דיכאון, וזה כולל מחלות מסכנות חיים כגון מחלות לב וסוכרת. בסקר קרן פסוריאזיס הלאומית שנערך בשנת 2009, נמצא ש-63% מהנשאלים העידו שמצבם משפיע על רווחתם הרגשית. ברור שפסוריאזיס היא הרבה מעבר לסתם בעיית עור.

השלכות על יחסים אינטימיים

חולה פסוריאזיס עשוי לגלות גם שהיכרויות עם חברים חדשים או מפגשים עם אנשים חדשים קשים בדרך כלל בשל הביטחון העצמי הנמוך. מצב זה נקבע בדרך כלל בהתאם למיקום נגעי הפסוריאזיס וחומרת התסמינים.

המחלה עלולה לגרום לחוסר נוחות פיזית אשר עשויה להיות בעלת השלכות על מגעים פיזיים. כשטלאי הפסוריאזיס מופיעים באזורים אינטימיים, המחלה משליכה על פעילות מינית, והחולה סובל אף מבעיות תחושה אטרקטיבית כלפי בת או בן זוגו, אשר עלולות להוביל למרחק במערכת יחסים.

להתעלם מהתגובות – קל להגיד אך קשה לבצע

חולה פסוריאזיס שומע לעתים קרובות מסביבתו הקרובה המלצות להתעלם מהתגובות של אנשים ברחוב או אנשים חדשים אותם הוא מכיר. זוהי אכן המלצה נהדרת, אך היא אינה מציאותית עבור רוב החולים. כל אדם תלוי באחרים, אפילו האנשים בעלי הביטחון העצמי הגבוה ביותר, מושפעים מהאופן בו אחרים רואים אותם.

אם תסמיני הפסוריאזיס חמורים ומתרחשים במיקום בולט הגלוי לעיני אחרים, אנשים עשויים לגלות סקרנות לדעת מה הם הנגעים, ועלולים לחשוב שמדובר במחלה מדבקת. באופן טבעי, אנשים מודאגים מפני הלא נודע.

תקשורת גלויה וישירה על אופי המחלה

זהו צעד התמודדות יעיל ביותר. ניתן להסביר שהמחלה אינה מדבקת ושאינה קשורה להיגיינה לקויה, שזהו מצב לכל החיים, חשוך מרפא, אך הטיפול הקיים מסייע להפחתת חומרת התסמינים. חשוב במיוחד שבני המשפחה והחברים יבינו עובדות אלו.

כמובן שחינוך הסביבה אינה אפשרות מעשית בכל מצב מזדמן, וקיימים רגעים בהם יש להתעלם מהמבטים. אף אחד אינו צריך לבזבז את חייו כשהוא משמש כדובר להבנה פסוריאטית.

תמיכה להתמודדות עם ההשפעות הרגשיות והחברתיות של פסוריאזיס חשובה, ומומלץ להתייעץ בנושאים אלו עם הרופא, כמו גם לקבל ייעוץ פסיכולוגי, הנחשב להיבט חשוב מהטיפול.

אז מה היה לנו בכתבה:

ד"ר פולינה גורדנוב
ד"ר פולינה גורדנוב

ד"ר פולינה גורדנוב מטפלת בפסוריאזיס במרפאת דרמטולוגיה פרטית. בנוסף לטיפול בחולים, ד"ר פולינה גורדנוב עוסקת גם במחקר בתחום הפסוריאזיס. היא פרסמה מאמרים רבים בכתבי עת מדעיים, ועבודתה תרמה רבות להבנה של המחלה והטיפול בה.

מידע נוסף:
שמפו
הזנת עור ילדך השמפו העדין הטוב ביותר לתינוקות וקרמי לחות טיפוליים

בחירת השמפו המתאים לתינוקך חיונית בשמירה על העור העדין שלו. בחר בשמפו עדין ללא כימיקלים וריחות קשים כדי למנוע גירוי ויובש. חפש מוצרים שנוסחו במיוחד עבור תינוקות, עם מרכיבים כמו קמומיל או תמצית שיבולת שועל כדי להרגיע ולהזין את העור שלהם.

לקריאת המאמר »
SWEAT
פתרון להזעת יתר בחולי פסוריאזיס

פסוריאזיס הוא מצב עור כרוני המאופיין בכתמים אדומים וקשקשים על העור. זה משפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם ויכול להיות מלווה בהזעת יתר, הידועה גם בשם הזעת יתר. שילוב זה יכול להיות מאתגר לניהול ועשוי להשפיע על איכות חייו של אדם.

לקריאת המאמר »
072-3341176
להפסיק להתגרד
רוצים לשמוע על הפיתרון הכי טוב בעולם לפסוריאזיס? השאירו פרטים